dinsdag 27 januari 2009

Om nog even door te gaan op familie/herkenning

De gezusters K. staren me alle vijf héél erg nors aan vanaf mijn beeldscherm. Ze hadden nooit gedacht nog eens op een 23-inch Apple beeldscherm te belanden. In vijfvoud nog wel. Als mijn achtergrond. De vijf gezusters K. maal vijf. Ik kom er niet onderuit.
Zwarte lange rokken, witte gesteven bloezen en hun donkere haar eender gekapt. Individualiteit was toen van geen belang. Ze hebben grote zilveren kruizen om hun nek, hun handen - vuisten lijken het - rusten op hun schoot. De gezusters K. hebben nooit de kans gekregen om ook maar enigszins tot bloei te komen. Dat zie je. Volgens mij konden ze elkaar ook wel schieten. Zussen, hè.
Een van die zusjes is mijn overgrootmoeder. De lelijkste en de droevigste. Niet eens zo oud geworden als ik nu ben. Maar hoe vaker ik haar zie, hoe mooier ik haar ook ga vinden. De mooiste misschien toch wel. En de slimste.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Zij hadden nooit gedacht nog eens op een 23-inch Apple beeldscherm te komen staan.

En waar had jij gedacht nooit op te komen staan?

Elke zei

Ik had ook nooit gedacht dat ik daar bovenop zou gaan staan. En nu sta ik erop. Heerlijk gevoel.

(ik verander het even)

Anoniem zei

Dat bedoelde ik helemaal niet, maar niettemin scherp gezien :)

Elke zei

Ja, begreep ik drie tellen nadat ik het opschreef ook. Dat je dat niet bedoelde!