dinsdag 5 oktober 2010

Wie bepaalt

'Jij kan jouw baby gewoon in de prullenbak gooien.'De schoonmaker kijkt me aan.
'Ja?'
'Dan kan ze niks doen, toch? Jij bepaalt wat zij doet, toch?'
'Ja?'
'Nou, zo zijn mensen. Wij worden als marionetten bestuurd. Wij kunnen niks doen.'
'Wij zijn baby's die in prullenbakken kunnen worden gegooid?'
'Ja, wij bepalen zelf niks.'

*

'Ik kan jou zo vermoorden. En jouw baby ook. Jij weet niet waar ik last van heb.'
'Hoezo?'
'Dingen kunnen hoog oplopen, snapt? En dan kan het ineens genoeg zijn en dan kan ik denken: ik ga haar baby doden.'
'Ja?'
'Jij kent mij niet. Ik ken jou niet. Jouw man is hier niet. Ik ben een man, ik ben sterker.'
'O, maar daar heb ik heus wel aan gedacht hoor. Dat jij zou kunnen gaan moorden en meer van die dingen. Maar ik heb ingeschat dat jij dat niet zou doen.'
'Jij ziet de buitenkant.'
'Inderdaad. Ik vertrouwde het wel.'
'Jij weet niet wat in mijn hart zit.'
'Maar, eh, je wil toch niet gaan moorden nu?'
'Nee, nee.' Hij kijkt naar boven. 'Er is altijd iemand die over ons oordeelt.'
'Alleen dáárom moord je niet?'

8 opmerkingen:

Anoniem zei

grapje zeker
had je echt dit gesprek?!
Eva

Elke zei

This is real!

Louise zei

Mijn hemel. Ik hoop maar dat hij flink blijft geloven.

Anoniem zei

Omdat mensen als Eva en Louise niet weten wat er te koop is in de wereld, zitten we nu in Nederland met de PVV opgescheept. In plaats van te griezelen kun je ook proberen je in die man te verplaatsen. Dan hoor je misschien wat hij echt zegt.

Elke zei

Adriaan, mensen die heel erg snel over een ander oordelen, hebben de wereld tot nu toe ook niets verder geholpen.

Anoniem zei

Dat is waar.

Anoniem zei

idd ik wist niet dat babyvermoorden in prullenbak in de wereld te koop was, tjee komt me echt niet bekend voor, ik weet wel van babyontvoeren en er een huis op bouwen uit Oeganda, schijnt erg veel geluk te brengen, maar ik denk ook dat Oegandese vrouwen doorgaans iemand die zegt dat hij hun baby kan vermoorden toch echt uit hun huis gooien, denk dat dat wel over de heule wereld zo is
of bedoelt hij dus met 'baby vermoorden' iets schitterends, overdrachtelijk en poëtisch, iets waar ik met mijn kaaskop helemaal aan voorbij ga als iemand zegt 'baby vermoorden'
of was t een klein xenofobie testje? kijk dat zou ik erg onprofessioneel vinden, je opdrachtgever pesten is in de meeste culturen toch niet gebruikelijk, toch
of bedoelt hij heel misschien gewoon "help mij, ik heb psychische problemen en waanbeelden' , nee dat is vast te westers praktisch ateïstisch enzo
nee als ik er nog langer over nadenk vind ik het echt heel diep, baby vermoorden enzo... hoe komt tie erop, brilliant!
Eva
oja Elke, gevaar schat je in op kans dat t gebeurd en omvang gevolgen als t gebeurd

Unknown zei

Alleen jij kan dit soort gesprekken voeren.