zaterdag 15 december 2012

Nieuwsgierig 2

Al negen dagen ben ik op min of meer op weg naar een fatsoenlijke boekwinkel, die is hier op het nieuwbouweiland niet, om het nieuwe boek Lief leven van Alice Munro te kopen, maar nog altijd ben ik er niet terechtgekomen.
Dit weekend moet het er toch van komen.
In het NRC van gisteren de recensie van Elsbeth Etty met de kop: Alice Munro tovert met tijd.
Aan het eind van het stuk staat: 'Angst voor de willoosheid, willekeur en waanzin vormt de kern van Munro's verhalen. Ook in het titelverhaal, tevens het sluitstuk van de bundel, steekt die angst in vele gedaantes de kop op. We denken dat we onszelf onder controle hebben, maar doen voortdurend onvergeeflijke dingen. De drama's die daaruit voortvloeien vormen de stof voor Munro's onovertroffen short stories...'
Wie wordt er nu niet gekmakend nieuwsgierig naar dit boek?

5 opmerkingen:

Mariƫtte Ciggaar zei

ik moest meteen aan jou denken toen ik het stuk las! Maar jij gaat toch zeker wel voor Dear Life en niet Lief Leven? Zal ik een boekwinkel beginnen op IJburg? ;-) en vele groeten!

Elke zei

Ik vind de titel Dear Life beter, maar ik ga lekker de vertaling kopen..Begin maar een boekwinkel ja! Leuk! En vele groeten terug.

Jan Willems zei

Angst is een slechte raadgever. Laat je niet gek maken. Niet door Elsbeth Etty, maar ook niet door Alice Munro. Mijn raad: laat liever de mijmeringen van dochterlief Jeetje een paar dagen geleden tijdens het poedelen, "Als 'ik' er niet was, zou ik overal tegelijk zijn. In dat geval was ik alles geweest", nog eens diep bezinken ter aandachtige contemplatie en ontdek en ervaar die eeuwige kinderlijk eenvoudige waarheid als een koe zomaar plotsklaps om een gegeven moment diep in jezelf: satori!! En als die zich in jou ontvouwd heeft, dan heb je iets empirisch te vertellen, dat het verhaal van de cursiste uit je kriebeltje van afgelopen donderdag oneindige malen zal overtreffen. Elke dag weer. Mooi meegenomen voor jou als schrijfster, dunkt me.

Elke zei

Jan Willems,
Alice Munro is zo goed, die moet echt gelezen worden.
Ook Jeetjes mijmeringen verlies ik niet uit het oog.

Waarnaar ik ook nieuwsgierig ben, is wie jij bent.

Jan Willems zei

Dag Elke,

Je bent nieuwsgierig naar wie ik ben? Ik ben de uit Liefde geboren alomtegenwoordige wrede, nietsontziende Droom Vernietiger, de voortdurend woekerende subcutane angst van het aardse filisterdom.