dinsdag 6 januari 2015

Klagen

'Waarom steken mensen vuurwerk af?' vraagt Fabio. 'Snap jij dat nou, Elkie? Ze steken vuurwerk af. En dan gebeuren er ongelukken, ze verliezen hun hand of hun oog, en dan gaan ze klagen. En maar klagen.'
'Mensen vinden vuurwerk leuk.'
'Ik ben heel bang voor de knallen,' zegt hij. 'Ik lag al om elf uur in bed.'
'Dus jij hebt niet gefeest?'
'Het is geen tijd voor feest, Elkie.' Hij kijkt me aan. 'En ik hou ook niet van feest.'
'Jij bent geen feestbeest.'
'Nee,' zegt Fabio. 'Ik snap het niet. Mensen gebruiken alcohol, ze roken, ze eten veel te vet. Waarom doen ze dat?'
'Mensen willen uit hun dak gaan.'
'Ja, en dan worden ze ziek, en dan gaan ze weer klagen.'
'Mensen klagen graag.'
'Ik mag klagen,' zegt hij, 'En jij ook, Elkie. Wij doen niks verkeerds en als je dan iets overkomt  màg je klagen. Dan kun je er zelf niks aan doen.'
'Ja,' zeg ik braaf.  'Wij doen niks verkeerds. Wij mogen klagen.'

Geen opmerkingen: