donderdag 14 januari 2016

I do this for you


'Wat moet ik aan?' Jeetje trekt haar pyjama uit. We staan in de logeerkamer. We staren naar de wasberg op het bed. Ik vraag me af of die ooit eerder zo hoog is geweest. Op het rek hangt alles over elkaar heen. Op de radiator liggen kleren. Over de bedrand hangen ze. De vloer is bezaaid met losse sokken.
'Wat moet ik aan?' Deetje komt de kamer binnen in hemdje en onderbroek.
'Zoek maar iets uit.' Ik wijs. Ze kijken me  aan met hun knappe slaapgezichten, de gefronste wenkbrauwen, het warrige slaaphaar. 
'Dit is voortaan jullie klerenkast, goed?'
Dat vinden ze niet goed. Ik weet dat ook de droogtrommel nog propvol zit. Er komt alleen maar steeds meer bij, meer bij, elke dag meer bij. Tot er niets meer in de kasten ligt.
Maar als ik ze naar school gebracht heb, en naar boven loop om aan het werk te gaan, is het wonder geschied. De meeste was ligt in keurige stapeltjes op het bed. Gesorteerd op maat en soort kledingstuk. De schoonmaakster zit op haar knieƫn in de kleine kamer en vouwt en vouwt en vouwt.
'I do this for you,' zegt ze. 'I do this for you.'

Geen opmerkingen: