woensdag 20 januari 2016

Waarheid, Vorm en Voorbeeld

‘Sommige van deze dingen zijn echt gebeurd, en sommige waren dromen. Ze zijn allemaal waar, zoals ik waarheid begreep. Ze zijn allemaal reëel, zoals ik de realiteit begreep.’
Uit: De Pompoeneter van Penelope Mortimer. Zaterdag kun je mijn stukje hierover lezen in Trouw.
Voor een artikel ben ik aan het nadenken over waarheid & leugen & eerlijkheid in je werk. Komt ook de waarheid & leugen & eerlijkheid op deze plek om de hoek kijken. Hier in de Elke Dag wereld ben ik alweer een jaar of negen. Ik heb geen zin om het na te kijken. Het is allemaal 'waar' wat ik hier opschrijf. De beste stukjes zitten zo dicht mogelijk op de huid van 'de waarheid' zoals ik die begrijp.
Soms moet ik me in bochten wringen, rekening houdend met omstandigheden, familie, mensen die ik ken, om toch op te kunnen schrijven wat me op dat moment bezighoudt. Dan zoek ik het b.v. niet direct in de woorden, maar vooral in de vorm. Dat kan net zo goed werken.
Penelope Mortimer is wat dat betreft een voorbeeld. Wat alles betreft eigenlijk.



Geen opmerkingen: