maandag 19 december 2011

Dameskrans

We zaten met vier dames in Toomler met bitterballen, nacho chips, muntthee, wijn en bier. Eentje kwam net van een verjaardag van een fotomodel, waar allemaal andere fotomodellen waren, en zei toen ze erbij kwam zitten: 'Ik voelde me de hele tijd zo slonzig, maar nu tenminste niet meer.'
We praatten over de hongerige blik in de ogen van dronken mannen, een vriend die had gezegd: 'ik neem alles wat 37 graden is', een godsdienstleraar die 20 jaar later vreemde berichten begint te sturen, een leraar Frans die je plotseling een brief schrijft over een operatie aan zijn geslacht, een recensent die insinuerende mails stuurt en die je dan toch niet al te grof afkapt omdat het een recensent is, een oudere man die na een lezing op je afkomt en zegt: 'ik hou niet van boeken maar wel heel erg van schrijfsters'. Ik bracht in dat ik eigenlijk nog niets van dat alles had meegemaakt. Nooit een dubieuze brief van een onbekende lezer, (zelfs geen normale brief), laat staan van een recensent, geen enkel levensteken van welke leraar dan ook.
'Maar jij schrijft ook te veel over je kinderen,' zei iemand.
'Ja, je moet het woord piemel gebruiken, dat begrijpen mannen,' zei een ander.
'Dus jij hebt nooit bericht gekregen van mensen die heel erg moest huilen bij je boek en zo?'
'Nee,' zei ik.
'Oei,' zeiden ze.

4 opmerkingen:

Karien zei

Ik heb eindelijk je boek gelezen! En ik moest niet huilen maar bij het eerste verhaal moest ik wel heel veel slikken. Ik dacht steeds, wat een slimme truc. Dat moet ik ook eens proberen.

Karien zei

Je laatste boek bedoel ik dan. Lastmens. En ik vond het mooi. Raar ook om te lezen, want ik lees altijd hier, zonder ooit je boek te hebben gelezen. Je schrijft daar heel anders maar ook weer niet. Ik was benieuwd in hoeverre de emoties (in alle drie de verhalen) die je beschrijft autobiografisch zijn? Ik denk het wel, want iedere moeder voelt zich vaak zo, en dat doet toch wat met je.

Elke zei

Hoi Karien, wat leuk om dit te lezen. Ik lees het nu pas! Maar fijn dat je het gelezen hebt. De au-pair truc, wou je die gaan proberen?
Het is altijd wel gebaseerd op de een of andere ware emotie ja. Verhaal 1 kan ik wel zeggen, is op een dag in de zandbak ontstaan.

Elke zei

Hoi Karien, wat leuk om dit te lezen. Ik lees het nu pas! Maar fijn dat je het gelezen hebt. De au-pair truc, wou je die gaan proberen?
Het is altijd wel gebaseerd op de een of andere ware emotie ja. Verhaal 1 kan ik wel zeggen, is op een dag in de zandbak ontstaan.