woensdag 26 september 2012

Het maakproces

Jeetje (7) en haar vriendin heb ik beneden aan het schilderen gezet.  
'Die van jou is veel mooier,' hoor ik Jeetje al vrij snel zeggen. 'Véél mooier,' voegt ze er dreigend aan toe.
'Ik vind die van jou ook heel mooi hoor,' zegt haar vriendin.
'Ik wilde gewoon iets moois maken,' roept Jeetje uit. 'Dit is echt HEEL lelijk.'
'Jij zegt altijd dat het niet mooi is wat je maakt. Altijd.'
'Ja, maar nu vind ik het écht lelijk.'
'Ik vind het wel mooi.'
'Je liegt. Ik weet best dat je liegt omdat je aardig tegen mij wil zijn.'
'Ik vind het écht mooi.'
'Dit is een meisje van voren gezien met een zijkant neus. Dat klopt helemaal niet. Dat ìs gewoon niet mooi,' zegt Jeetje.
'Het gaat er niet om wat je maakt,' zegt haar vriendin. 'Als je het maar leuk vindt om te doen.'
'Dat is niet waar. Het gaat er om dat het mooi is,' zegt Jeetje. 
'Nee hoor.'
'Jawel. Je hebt ook een neplachje trouwens.'
'Je kunt een nieuw schilderij maken?'
'Dat wou ik dus net gaan doen,' zegt Jeetje.

Het doet mij pijn aan mijn oren deze dialoog. 

Geen opmerkingen: