maandag 12 december 2016

Column Trouw 10 december

Ons vieren

De ochtend was begonnen met veel zon in de kamer en ‘What a wonderful world.’ We zaten met z’n drieën aan onze lange tafel. Ik bladerde door de weekendkranten, de meisjes knutselden en frutselden. Man zou weldra komen brunchen en daarna zouden we als gezin naar een rommelmarkt op Blijburg fietsen.
Het begon mis te gaan toen hij de dagen appte waarop hij de meisjes deze week Boven de Turk zou willen hebben. Het was onze eerste weekplanning ooit. Hij wilde dat, ik wilde dit. Ik wilde het eigenlijk allemaal niet. Maar goed, we zouden zo gaan brunchen en fietsen als gezin. En we kwamen eruit.
Het ging alsnog mis toen ik hem vroeg waarom hij met ons naar die markt wilde.
Alleen om de kinderen? Of ook omdat jij mij erbij wil zien?
Ik wil met ons vieren iets doen, schreef hij. Omdat dat leuk is voor iedereen.
Wil jij mij óók zien?
Hij antwoordde niet.
Ik vraag je iets.
Ons vieren zeg ik toch.
Je moet míj ook willen zien.
Je vraagt het zo scherp. Ik kan daar geen ja op zeggen.
Ok, dan doen we niets vandaag.
Er volgde een reeks berichtjes over dat het leuk zou zijn voor onze meisjes. Zij verheugden zich erop. Wij moesten leren onszelf op de tweede plaats te zetten. Onszelf een beetje ontstijgen. Terwijl ik op mijn telefoon zat te tikken, -  de berichtgeving tussen man en mij grimmiger werd - , vertrok de zesjarige zwijgend naar haar beste vriend en begon de elfjarige met traplopen. Trap op, trap af, trap op, trap af. Tot ik haar vertelde dat haar vader nu niet zou komen. En dat ik degene was die het uitje met ons vieren had afgezegd.
“Maar waarom?”
“Omdat er geen ons vieren meer bestaat.”
Ergens daar moet Louis Armstrong met zingen gestopt zijn. De zon scheen nog wel.
“Dat is de realiteit,” zei ik.
“Jullie hebben al het geluk uit mij gezogen!”
“Ik wil ook niets liever dan samen iets doen,” zei ik, “begrijp me goed”
“Waarom zeg je het dan af?”
“Omdat het niet wáár is,’ zei ik. “Het moet wel waar zijn.”
“Jij staat ons geluk in de weg!” riep ze.  “Jij!” Ze duwde me weg en barricadeerde haar slaapkamerdeur.


Geen opmerkingen: