dinsdag 30 september 2014

Homo Humeurus

Er is een klassenavond op de basisschool. Ik zit in de kring van de onderbouw. Groep 1 en 2. Grote, hippe ouders op hele kleine stoeltjes dicht bij elkaar. Het is warm in de klas. We moeten ons voorstellen, onze naam zeggen en  die van ons kind. We mogen iets leuks over de kleine vertellen. 'Het is een ontzettend leuk ventje,' zegt een vader met blote voeten in mocassins. 'Ik ga elke woensdag met hem kanonnen schieten in het scheepvaartmuseum.' Het valt me op dat iedereen hier nogal welbespraakt is en zich ontspannen gedraagt. Als één van de laatsten ben ik aan de beurt. 'Ik ben de moeder van Deetje,' fluister ik. De kring met ouders kijkt naar mij. Ze wachten op nog meer informatie. Maar dit is alles wat ik weet. Ik sla mijn ogen neer. Dan krijgt de vader naast me de beurt.

'Dé Deetje,' had ik nog willen zeggen.

Geen opmerkingen: