woensdag 16 juli 2014

Meisjes

Er zaten plotseling twee paardenmeisjes tegenover me aan tafel. We aten spaghetti bolognese en om de beurt oefenden we het hinniken. Ik werd er schor van. De tweede dag van het ponykamp was voorbij en ze vertelden over pony's die mishandeld werden door andere, kleinere, gemenere kinderen en die beesten hadden steeds hulpbehoevend naar hen gekeken.
Een elfjarig meisje had 'kutbeest' tegen een paard gezegd.
Na het eten gaf ik de negenjarigen een split en toen moesten ze in bad om het zand en stof en de paardenmest af te spoelen. In bad speelden ze met de paarden en de barbies. Ik bekeek foto's van mijn vierjarige meisje dat tweehonderd kilometer verderop lag te slapen. Ze had de hele dag kikkervisjes gevangen zag ik. Toen de paardenmeisjes in bed lagen, en ik boven alleen soms nog een zacht gehinnik en gestamp hoorde, keek ik een programma over tienermoeders. Ik zag een hoogzwangere vijftienjarige die dertig sigaretten per dag rookte. Haar moeder gaf ze haar brandend aan. Ook zag ik een negentienjarige die in verwachting was van haar derde kind. En geen contact meer had met haar ouders, geen vrienden had en geen werk. Ik keek programma's over zwangere tieners totdat het nacht was, man terugkwam van een avondje uit en de paardenmeisjes allang sliepen met hun knuffels.
'Waarom ben jij ineens geïnteresseerd in tienermoeders?' vroeg man.



Geen opmerkingen: