donderdag 24 september 2009

Meta kletsje

Lieve lezer,
Willem natuurlijk.
Elsbeth, vannacht dacht ik aan je. Hoe het met je zou zijn. Jij was blij dat ik er weer was, schreef je na mijn vakantie. Ik heb daar nooit op geantwoord, ik geloof dat ik dat niet altijd even goed doe, ik ben gewoon in stilte gevleid.
Net las ik het stukje van Jan van Mersbergen, zo begin ik heel vaak mijn dag, en hij had het over het aantal lezers, althans mensen die zijn blog openden.
Ik houd alweer dik twee jaar dit weblog bij en heb nog steeds geen idee hoeveel lezers ik heb. Ik kan dat nergens terugvinden, noem me dom. Heel soms schiet het door mijn hoofd. Zoals nu. Maar het exacte aantal lezers weten zou tegen me werken. Als ik buiten de familiekring niemand bereik, ben ik lichtjes teleurgesteld. Als het er honderdduizend zijn, wat nu in principe mogelijk is, dreigt er blokkade-gevaar. Daarvoor is dit geklets te profaan. Als het er enkele tientallen blijken, wat het meest waarschijnlijk is, is dat leuk maar niet opzienbarend. Want het zijn er geen honderdduizend.
Maar zelfs als ik alleen voor mijn moeder schreef, ging ik hiermee door. Waarom?
Omdat ik een opportunist ben. Omdat ik het meestal leuk vind om te doen. Soms ervaar ik het als een moetje, dan is het laat, heb ik hier nog geen stukje geschreven en dan weet ik dat mijn moeder erop zit te wachten. Dus dan sleep ik me naar m'n laptop en begin maar wat te tikken. En altijd komt er wel iets. En altijd knap ik er van op. Uiteindelijk komt alles neer op eigenbelang.
Groetjes, Elke.
O ja, de Jeetje stukjes zijn volgens mij het populairst. Terwijl ik juist probeer die met mate te brengen. Omdat ik anders een geobsedeerde moeder lijk.

7 opmerkingen:

Maarten zei

Lieve Elke,

Het is me bekend dat ik niet zo vaak iets terugschrijf. Bij deze zal ik me dan even roeren. Lezen doe ik wel altijd. En eigenbelang is ook niet onbelangrijk; dit weblog is toch eigenlijk een doorlopende reclamecampagne, of niet soms? Goede kans dat ik nog een volgend boek koop, al heb ik de titel hier al gelezen en ook het stukje dat de titel veroorzaakte.
Het doet me goed dat je geen plannen hebt te stoppen; er wordt al zoveel gestopt dezer dagen, en dat Twitteren vult het gat toch niet echt.

Groetjes, Maarten

louter zei

dat er op bepaalde stukjes (jeetje) meer wordt gereageerd wil niet zeggen dat die stukken ook het meest worden gewaardeerd. De andere postjes zijn misschien wat moeilijk reageerbaar, maar wel mooi.

Elke zei

Maarten, er gaat dan wel erg veel energie in deze reclamecampagne zitten t.o.v. wat het oplevert. Al is het natuurlijk geweldig dat jij m'n volgende boek MISSCHIEN koopt.


Louter. Klopt ja. Maar mensen spreken me vaak aan over Jeetje.

Cathelijne zei

Denk dat een heleboel mensen gewoon te verlegen zijn om te reageren. ;-)

Simone zei

Dag Elke
Ik lees je blog heel vaak. Ik heb ooit met jongeren gewerkt aan je stuk "illusie" Toen vond ik je bizarre humor en schrijfstijl al geweldig. een tijd terug heb ik je een keer gegoogled en zo kwam ik op je website.

dit is trouwens mij favoriete monoloog:

"Weet je wat erg is?Ik was vrolijk. Ik ben heel lang vrolijk geweest
Ik dacht dat er niks aan de hand was. Dus ik was gewoon vrolijk
Blijk ik mijn hele leven al een groot gebrek te hebben
Blij kik al mijn hele leven tot m’n nek in de drek te zitten
Hier ligt een meisje met een groot gebrek
Weet je wat het ergste is? Als ze het me niet verteld hadden
Was ik nu nog gewoon vrolijk geweest.(plechtig)
jij hebt geen essentie, zeiden ze.dat is een groot gebrek
ik-heb-dus-helemaal-geen-essentie.hier ligt een meisje zonder essentie
Weet je wat het allerergste is?Dat ik dat soms even vergeet
Ben ik ongemerkt even vrolijk Gewoon vanzelf
Dat is toch erg Ik zit tot aan mijn nek in de drek
En ik kom er ook nooit meer uit ook Ik zie nu dus echt geen uitweg meer. Goed van mij hè? (kijkt naar de fonduevorken)
Effe doorduwen Effe flink doorduwen, Mars."

dus in het kader van "ken je lezer"
bij deze!

groeten Simone

Maarten zei

Natuurlijk koop ik MISSCHIEN je boek. Ik kan immers morgen onder tram raken.

Elke zei

Trouwens, Simone! Wat leuk dat je reageert. Ook leuk om die monoloog weer te lezen. Over dat meisje zonder essentie. Die was ik even helemaal vergeten.

En Maarten: o, zo. Had ik even niet aan gedacht. Sorry.