zondag 14 februari 2010

Naar boven of niet naar boven gegaan?

Vader en moeder hebben zich helemaal geïnstalleerd om de nieuwe dvd-serie True Blood te kijken. Moeder ligt op de bank. Vader heeft Jeetje net in bed gelegd en zit met een hoop kussentjes op het tapijt ernaast. Een glas wijn voor hem, een glas water voor moeder. Ook de onbekende baby is er klaar voor. Moeders buik zwiept heen en weer.
Maar zodra de eerste vampier in beeld verschijnt, klinkt het van boven:
'Papaa! Papaa! Papaaa! Papaa! Papaa!'
Na een tijdje pakt vader de babyfoon maar: 'Ja, wat is er Jeetje?'
'Papaaa! Je hebt de kastdeur open laten staan!'
'O, die doe ik straks wel dicht als wij ook gaan slapen.'
'Nee, nu!'
'Nee, Jeetje ga maar lekker slapen nu. Het is een drukke dag geweest. Je bent heel erg, moe.' Vaders stem daalt.
'Je moet de kastdeur eerst dicht komen doen!'
'Als jij persé wil dat de kastdeur dicht is, maak je 'm toch zelf even dicht?'
'NEE.'
'Jawel en daarna kruip je weer lekker in bed. Welterusten liefje,' zegt vader. Zijn stem is nu heel erg zalvend geworden.
Het blijft stil boven.
Vader en moeder wachten af. Het is stil. Ze zuchten, nemen een slokje en zetten de serie weer aan. Ook de buik beweegt weer, onafhankelijk van moeder. De tweede vampier wordt geïntroduceerd.
'PAPAA! IK HEB BLOED! Ik kan echt niet slapen, ik heb bloed!'
Vader grist tenslotte de babyfoon van tafel.
'Het geeft niet, Jeetje, een beetje bloed,' zegt hij kortaf.
'Ik kan echt niet slapen met bloed.'
'Je had al heel lang een puntje bloed op je pink.'
'Nee, ik heb nu bloed op mijn duim, papa.'
'Dan zuig je op je duim en doe je je ogen lekker dicht,' zegt vader. 'En dan val je vanzelf in slaap.'
'NEE! DAT VIND IK VIES!'
'Mama en ik liggen samen op de bank, we kunnen nu niet opstaan, Jeetje.'
'Dat is niet waar,' gilt Jeetje. 'Jullie passen helemaal niet samen op de bank.'
'Nee, maar ik zit naast de bank en je moeder ligt erop.'
'Wat gezellig!' roept Jeetje. 'Ik wil daar ook bij zitten.'
'Jij moet slapen nu.'
'Maar als ik volwassen ben en als ik dan getrouwd ben, ga ik ook zo zitten.'
'Dat is goed.'
'Papa?'
'Jaha?'
'Hoe trouw je eigenlijk met een man?'

Geen opmerkingen: