vrijdag 6 juni 2008

Ik

Het is met schrijven als met vakantiehuizen zoeken. (ik doe het allebei vandaag, heb ook sterk het gevoel dat ik met allebei weer eens te laat begonnen ben, én ik zie alleen maar verbanden.)
Vanuit welk perspectief zoek je? In de ik-vorm of in de derde persoon? En in welke tijd? De tegenwoordige lijkt logisch maar is dat nou wel zo? En waar moet het vakantiehuis staan? Zijn we daar nou niet al te vaak geweest? En met wié gaat ik op reis. Het kan met iedereen zijn. Wat zal er met ik op reis gebeuren? Wat wil ik. Komt ik nog terug. Of verdwijnt ik halverwege de trip. En duikt er een heel andere ik op. Waar iedereen het dan flink mee te stellen heeft.
Afijn: ik ga naar buiten.

Jan van Mersbergen schrijft er een treffend Ik-stukje over vandaag. Of was het gisteren? (Over het lopen met zijn hondje en het schrijven.)

Geen opmerkingen: