vrijdag 19 september 2008

Heen en weer

'Gaan we vandáág naar opa en oma?' Het eerste dat ze vroeg toen ze vanmorgen wakker werd.

Het laatste dat ze gisteravond vroeg:
'Gehakt; groeit dat eigenlijk ook uit de grond?'
'Nee, gehakt is geen plantje,' zei moeder.
'Ik hoef geen gehakt meer.'
'Waarom dan niet, meisje?' huichelde moeder.

Heen en weer naar Nijmegen getreind. Heen met gesmeerde boterhammen, een pakje sinaasappelsap en een opgetogen meisje aan mijn zijde.
Terug alleen.
Ja, met Drie Vertellingen van Flaubert, sluimerende verhaallijnen, verwachtingen van een recensie die vandaag misschien in het NRC zal staan. Die ik eigenlijk alleen maar duld als het een buitensporig goeie is.

'Is dat gek?' vroeg ik mezelf.
'Nee', fluisterde ik, 'dat willen we allemaal.'

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Oma ik heb een kindje in de buik met een chocolaatje in de hand. Het kindje stop ik in mijn koffertje achter in de auto... ik mag wel papiertjes van de chocola op de grond in de auto gooien.....
Het begin van enorme non-stop vertelling voordat ze eindelijk in een diepe slaap viel...
we waren er al bijna.

Anoniem zei

Oma ik heb een kindje in de buik met een chocolaatje in de hand. Het kindje stop ik in mijn koffertje achter in de auto... ik mag wel papiertjes van de chocola op de grond in de auto gooien.....
Het begin van enorme non-stop vertelling voordat ze eindelijk in een diepe slaap viel...we waren er bijna.
Oma

Anoniem zei

GEFELICITEERD met nrc recensie. wow. Beter kan niet. Geheel verdiend.