zaterdag 17 november 2007

Leonard Cohen is terug

Leonard Cohen is terug. Na het zien van de DVD I'm your man. Op aanraden van een vriendin die 'm wel honderd keer zag en er zeer geïnspireerd door raakte. Ik moest en zou 'm aanschaffen. Die hevige inspiratie leek mij ook wel wat. Dus gisteren keken man en ik naar I'm your man. Het effect dat zij beschreef bleef uit. Maar de muziek was terug of waren het vooral de herinneringen aan de muziek? Allebei.

Leonard Cohen. Ik zat ineens weer op de schrootjes slaapkamer van mijn jeugd terwijl Suzanne onder mijn voeten trilde. Beneden in de huiskamer draaide mijn moeder het lied heel hard op haar platenspeler. ( Volgens mij was ze Suzanne Fan.) Op zondagochtend als mijn vader voetbalde. Als hij wel thuis was hoor ik hem KWIJLEBAL door het lied heen roepen. En zie hem de plaat van de Stones oppakken. Die legendarische met de gulp en dat ritsje.

Ik belandde in de gekraakte boerderij. Waar mijn prille geliefde en ik Leonard Cohen draaiden bij de houtkachel. Zittend op een Perzisch tapijtje. Met engelenkaarsjes om ons heen. Mijn eerste kennismaking met Muziek.( Ik was het kinderen voor kinderen stadium nog maar net voorbij. Al ben ik dat nooit echt te boven gekomen. Als ik heel eerlijk ben. En dat ben ik.)
Leonard Cohen werd een beetje teveel toen de huisgenoot van mijn prille geliefde het elke ochtend urenlang moest draaien en daarbij moest janken als een wolf. Om dicht bij zichzelf te komen. Bij de Man in zichzelf geloof ik. Dat deed die generatie in de jaren negentig zo.

En nu, in het nu. In het nu. Tien jaar later. Weer terug. Leonard Cohen. Like a bird on a wire.
(De dvd gaan we naar de voormalig huisgenoot opsturen. Die zo verschrikkelijk moest huilen toen, om vrij te geraken van alles.)

1 opmerking:

Anoniem zei

Er werd schijnbaar neutraal naar het voorlezen geluisterd. Een blik van: zo was het met die softe Leonard Cohen, schijnt er in zijn ogen. Pas bij de Stones rits komt er een duidelijke smile van weemoed over het gezicht. En lees ik zijn gedachten: die gulp ligt op zolder.

Heleen