dinsdag 5 januari 2010

Twee gesprekjes met dochter

'Ik weet niet of ik later moeder zal worden,' zegt Jeetje (4,5)
'Wil je moeder worden?' vraag ik. 'Dat is het belangrijkst.'
'Wou jij wel moeder worden, mama?'
'Eh...ja...hoezo...'
'Altijd al?'
'Nou, vroeger niet maar toen...'
'Wou jij moeder worden, of niet?' Ze kijkt me indringend aan. Alsof ze me nooit iets anders heeft willen vragen.
'Toen ik jou zag, wilde ik niets anders meer,' zeg ik.
Jeetje omhelst me.

*

'Later krijg ik natuurlijk een andere naam,' weet Jeetje. 'Wat voor naam zal ik dan hebben?'
'Hoezo?'
'Ja, Jeetje is geen volwassen naam.'
'Jawel hoor.'
'Ik zal wel zoiets als Elke gaan heten.'
'Ik vind jouw naam juist mooi.'
'Elke dat klinkt mooi en volwassen,' zegt ze dromerig. 'Jeetje niet.'
'Jij bent en blijft altijd Jeetje heten. Mama Jeetje. Oma Jeetje.'

Geen opmerkingen: