woensdag 18 maart 2009

Politie-tje

'Mama, wil jij nog heel even politie-tje met me spelen?' vraagt Jeetje.
'Politie-tje. Hoe kom je daar nou op?'
'Dat speel ik altijd met Sien.'
'Hoe gaat dat dan?'
'Nou, jij rijdt door rood en dat mag helemaal niet. Dan pak ik je. Dan snijd ik je in stukjes. En braad ik je in de oven. En dan eet ik je op.' Jeetje kijkt me triomfantelijk aan.
'Zo werkt het politieapparaat in Nederland niet hoor,' zeg ik. 'En door rood rijden is een relatief klein vergrijp.'
'Maar wil je het spélen?' vraagt ze. 'Alsjeblieft?'
'De politie geeft wel straf, ' zeg ik. 'Meestal een boete. Dan moet je geld betalen. En als je iets héél ergs gedaan hebt, word je een dagje opgesloten. Maar lijfstraffen zijn...'
Jeetje zucht diep. Draait zich om. Zet de oven vast aan. Even later word ik zonder pardon in stukjes gehakt. Gebraden. En opgegeten.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Mmm. Ik denk niet dat ik ooit nog door het rood zou rijden als de politie mij in stukjes zou hakken. Dit gezegd zijnde: weet iemand of er nog veel gestolen wordt in die landen (was het Qatar?) waar ze de handen van dieven afhakken?

Anoniem zei

Jeetje ziet hierin nog geen mogelijkheid haar eigen zakgeld met een boete van minimaal 50 euro te verhogen?

Elke zei

Ivo, het schijnt niet veel te helpen. Dat hakken.
Zie mij nou, gisteren gebraden, gehakt en opgegeten en nu toch weer opgestaan.

Maarten, Jeetje is nog niet in de zakgeld leeftijd. Dus geldelijke boetes kan ze nog niet uitdelen. Ze moet zich behelpen met de oven.