donderdag 26 maart 2009

Inspiratie

Toen ik gisteravond in de collegezaal zat en luisterde naar de verhandeling van Rob Schouten over invloeden van Pessoa in de Nederlandse dichtkunst en literatuur, kreeg ik weer ontzettend zin om Pessoa's werk te gaan herlezen.
Waarom sloeg die rare Portugese man uit de negentiende eeuw nu juist in Nederland in als een bom? In de jaren '70 toen zijn eerste vertaalde werk hier uitkwam en nog steeds. Ook de huidige generatie schrijvers laat zich nog graag door hem beïnvloeden.
Toen ik gisteravond luisterde naar dichters die hun gedichten lazen - op de een of andere manier door Pessoa geïnspireerd -, kreeg ik ook heel erg veel zin om hun werk nader te bestuderen. Het werk van Mark Boog en Arjen Duinker moet nodig eens onder mijn loep.
Hiervoor was ik, geloof ik, precies gekomen.

'Uiteindelijk eindigt Pessoa gewoon op een tegeltje,' zei Rob Schouten, 'zoals alle grote kunstenaars. Of zijn portret komt op een dekbedhoes.'
Maar niemand zou ooit onder hem kunnen slapen.

Geen opmerkingen: