vrijdag 10 april 2009

Ik verban jou niet

'Wat is verbannen?' vraagt Jeetje in de hele vroege ochtend.
'Verbannen?'
'Ja, verbannen.'
'Hoe kom je op verbannen?
'Smirre de vos wordt verbannen. Bij Niels Holgersson.'
'Verbannen is als je ergens niet meer terug mag komen. Als we jou bijvoorbeeld uit het onze straat verbannen, mag je niet meer in de straat komen. Als je iets ergs gedaan hebt, word je uit ons land verbannen.'
'Als je mij verbant, ga ik in een heel warm land wonen,' zegt Jeetje. 'En daar mogen jullie niet in.' Ze slaat haar armen over elkaar.
'Dat vind ik niet zo leuk,' zeg ik.
'Moet je mij maar niet verbannen.'
'Maar ik verban jou ook niet, liefje.'
Ze kijkt boos. Laaiend. Zo lijkt ze precies op mij, zeggen de mensen. Als ze boos kijkt.
'Ik kàn jou toch helemaal niet verbannen,' zeg ik, 'nooit.'

Geen opmerkingen: