donderdag 23 april 2009

Verrotting

Ik ben op zoek naar de geur van verrotting in de keuken. Even later diep ik een zak krieltjes op. Als uit een diepe, donkere grabbelton. Meteen raak.
'Kijk, dit gebeurt er met aardappeltjes als je ze lang laat liggen. Heel lang.' Ik laat Jeetje de krieltjes zien. Struikgewasjes kun je het beter noemen. Zo dadelijk zullen ze met zak en al de keuken uit wandelen. Jeetje luistert aandachtig naar mijn verhaal. Scholing begint bij jezelf.

Ik open de deur van de koelkast en begin de inhoud ervan in rap tempo over te hevelen in een gigantische vuilniszak.
'Waarom dóé je dat?' vraagt Jeetje. 'De yoghurt was toch nog niet op?'
'Het is niet meer goed als we terugkomen.'
Man raapt twee wortels op van de gangvloer.
'Gooi je de wortels ook al weg, papa?'
'Ja,' zegt man.
'O, ja. Dat moet wel!' roept Jeetje. 'Anders groeit er straks een wortelboom in de gang. Dan kunnen we er niet meer door, hè? Als we weer terug zijn.'

1 opmerking:

maria zei

krieltjes worden kriebeltjes