maandag 25 mei 2009

Wennen?

'Vandaag ga je even wennen, hè?'
'Ik wil niet naar school,' zegt Jeetje zacht. Dikke tranen rollen over haar wangen. Uiteindelijk spreken we af dat ze tenminste even binnen gaat kijken en als ze meteen weer mee naar huis wil, mag dat.
'Dan ga je morgen iets langer wennen.' Jeetje springt van tafel, pakt meteen haar nieuwe, glimmende tasje. We stoppen er aardbeitjes in, en een beker sap. Misschien blijft ze.

De schoolwerkelijkheid is anders. Ze wil haar jas niet ophangen bij de andere jassen, en haar nieuwe tasje niet in de plastic box doen bij de andere tasjes. Ik laat haar het schoolgebouw zien.
'En dat is jouw klas,' zeg ik tenslotte. Jeetje wil niet. Ze huilt. Ik herinner haar aan onze afspraak en wijs naar de mevrouw in de witte kuitbroek.
'Kijk, dat is jouw juf!' zeg ik. 'Juf P.'
Juf P. loopt rond, ziet Jeetje niet, of heeft nu geen tijd voor Jeetje, en zal zich later ook niet aan haar voorstellen.
Ik laat Jeetje haar klas zien. We kijken wat de kindjes doen. We vragen de namen van een paar kindjes. Ik zeg dat Jeetje, Jeetje heet en dat ze komt wennen. Jeetje leunt tegen mij aan en kijkt. We kijken allebei hoe iedereen werkjes uit de kast aan het pakken is en teruglegt. Geen idee of er een systeem in zit.
Na een tijdje besluit Jeetje dat ze met mij mee terug wil. Hand in hand wandelen we in de richting van de onderwijzeres. Ze zal morgen langer komen wennen.

'Morgen komt er een stagiaire,' zegt juf P. 'Dat moeten we niet hebben.'
'Hoezo?'
'Het is voor de stagiaire geen goed begin als ze meteen zo'n moeilijk kind heeft,' zegt juf P.
'Het gaat nu toch om Jeetje?' zeg ik. ' Jeetje komt wennen.'
'Luister, Jeetje bepaalt hier niet zelf wat ze wil,' lacht juf P. 'Dat zou wat zijn.'
'Als het jou morgen niet uitkomt, komt Jeetje de dag erna toch pas weer. Of de volgende week,' stel ik voor.
'Je geeft mij geen kans,' zegt juf P. 'Zo kan ze nooit wennen. En blijft Jeetje bepalen hoe het hier gaat.'
'Het gaat niet over bepalen,' zeg ik. 'Ik heb het vanochtend met haar afgesproken.'
'Je laat haar hier,' besluit juf P. 'En dan kom je over een uur maar terug. Ik heb meer van zulke kinderen gehad.'
Ze pakt Jeetje uit mijn armen.
'Hoe deden jullie dat op de crèche?' Juf P. moet roepen om over het gehuil van Jeetje heen te komen.
'Daar was ze gewend,' roep ik. 'Dat is heel anders.'
Juf P. en ik kijken elkaar aan. Een bevroren ogenblik. Temidden van de herrie. En ik weet dat het niet goed zit. Ze stuurt mij weg. Ik laat me wegsturen door de juf.
'Mamaaaaa, niet weggaan,' snikt Jeetje.
Krijsend laat ik haar achter. Spartelend. Hulpeloos in de armen van de onbekende juf P.

15 opmerkingen:

louter zei

deze juf P kan wel een cursus klantgerichtheid gebruiken.
dit kan echt anders.

Anoniem zei

Door merg en been...
Misschien toch fijn om een kleine her-orientatie qua scholen te doen, als noodplan dan.
Sterkte met de uitleg geven,
Corien

Elke zei

OK.
Ik heb net hele blogje wat bijgeschaafd. Al het gehuil van Jeetje weggeschrapt. Dat kan wel in een blog.
Ik weet niet wat gangbaar is op zo'n school.
Een klein noodplannetje ben ik wel aan het verzinnen.

Jan zei

Volgende week wil ze niet meer mee naar huis...

Elke zei

Jan, laten we het hopen!

Roezemoezen zei

Een juf in witte kuitbroek blijkt maar weer van het onbetrouwbaarste soort. Hopelijk zet Jeetje haar binnenkort op haar plek. Kinderen hebben daar een zekere fijngevoeligheid voor. Die we dan later - op volwassen leeftijd - wel weer kwijtraken; als we juf zijn geworden bijvoorbeeld. Maar zover is Jeetje gelukkig nog lang niet.

Cathelijne zei

Weet de juf dat jij schrijft?
Ik zeg: wegwezen daar. Geen goed begin, gaat ook niet meer goedkomen.

Maarten zei

Ik ben geen ouder, maar ik zou er niet heel dramatisch over doen. Die eerste schooldag vond ik ook helemaal niet leuk, herinner ik me. Daarna is het nog best goed gekomen.

Elke zei

Ik heb precies dezelfden neiging als Cathelijne.
Maar die neiging heb ik doorgaans wel snel. Wegwezen daar!

Jan zei

Afschuwelijk, dit kan echt niet, wat een heks, wegwezen daar, nooit meer daarheen, bescherm je kleine fijngevoelige meisje tegen die harde onderwijsbitch, nu het nog kan...

Elke zei

Ja, fijngevoelige Jan. Jij hebt er zich op.

Elke zei

Ik bedoel: zichT

Jan zei

Of wat ik eigenlijk wil zeggen: Geen panierk het komt goed.

Cathelijne zei

@ Elke: had je ongelijk dan, al die keren? Intuitie is een mooi ding.

Anoniem zei

oh hemel!
de tranen schieten ook in mijn ogen
shit wat een tut die Juf,
totaal niet geschikt voor onderwijs
of vroeger misschien
zoiets doe je toch niet meer
natuurlijk komt Jeetje eroverheen
schop tegen die kuiten Jeetje!!!
Eva