vrijdag 14 januari 2011

De domme moeder

'Ik denk ook altijd dat ik eigenlijk dom ben,' zeg ik.
'Misschien ben je het wel,' zegt man.
'Misschien zou ik ook zo'n heel officiële IQ test moeten doen. Net als Sanne Vogel.'
'Ik zou het niet doen,' zei man, 'wat nou als blijkt dat je echt dom bent? Dat zou een teleurstelling zijn.'
'Als je creatief bent, moet je over een zekere mate van intelligentie beschikken.'
'O ja?' zegt man.
'Ja,' zeg ik.
'Ik weet het niet hoor,' zegt man.
'Vind jij mij dom dan?'
'Dat zeg ik niet.'
'Trouwens, mijn hoofdpersonage zal ook wel denken dat ze dom is,' zeg ik. 'Omdat ze een domme moeder heeft. '
'En is ze dat?'
'Ik heb nog niet nagedacht over haar intelligentie quotiënt.'
'Het is een interessant onderwerp om over te schrijven,' zegt man. 'Denken dat je dom bent.'
'Ja,' zeg ik. 'Maar alleen als je dat dan helemaal niet blijkt te zijn, natuurlijk.'

4 opmerkingen:

Anoniem zei

bij sommige mensen wordt ik echt heel dom, en bij andere heel slim, ken je dat? die mensen waarbij ik slim wordt zijn zelf niet dom, helemaal niet, maar ik vind ze natuurlijk wel leuker dan die andere, die haat ik, ik heb trws een heel hoog IQ, maar dat zou je toch niet zeggen hè? ... dat is dus ook niet alles bedoel ik maar
Eva

Elke zei

Nee, een hoog IQ is zeker niet alles. Maar je wil het wel hebben, toch?

Anoniem zei

en dan als je het hebt?

Elke zei

Niks. Het gaat om het idee.