donderdag 15 april 2010

Rapport

Jeetje, onze eerste groeper, komt thuis met een rapport.De kruisjes voor de verschillende vakken of vaardigheden staan allemaal in het midden. Zoals het hoort. Het persoonlijke bijschrift is: Jeetje is een vrolijk en lief meisje. Ze maakt mooie tekeningen.
Dit lijkt me nou leuk voor later. Voor als Jeetje groot is. Dat ze dan nog in haar kleuterrapport kan zien, hoe ze toen was. Wat ze toen leuk vond om te doen. Of niet leuk.

Dit onderwijs is vooral gericht op de individuele ontwikkeling van het kind. Dat merk je wel. Elk individu is uniek. En wordt ook zo behandeld. Dit rapport is inwisselbaar voor alle brave, stille meisjes van groep 1. Misschien kunnen de juffrouws het zo van internet plukken.
Of zou er ook bij enkele van haar klasgenootjes staan: Grietje is een depressief en lastig meisje. Ze maakt lelijke tekeningen.

Tegelijk met het rapport van Jeetje, stond mijn kop groot in het Parool. Daar stond in vette letters bij: Elke Geurts heeft aan de (hoge) verwachtingen voldaan. Met drie sterren. De andere schrijfster die net als ik een tweede boek geschreven had, had daar niet aan voldaan. Zij kreeg twee sterren.
Ik las in de foto en het bijschrift: Elke Geurts is een lief en vrolijk meisje. Ze kan mooi schrijven.

3 opmerkingen:

gerb. zei

En dat wel of niet wordt dus uitgedrukt met één ster verschil? Apart...

Elke zei

Precies.

willem zei

Is het dan nu 10-1? Dan is het volgens mij een bekeken zaak. En terecht. Gefeliciteerd!
Mijn favoriete verhaal was trouwens Retour Carboon. Daar zou ook weer een competitie in gevoerd kunnen worden. Liefst zonder sterren dan.