donderdag 17 maart 2011

Het waarom van de muis

Waarom bestaat de muis? vraagt de schoonmaker zodra hij binnen staat. Hij begint zijn schoenen uit te trekken. Fabio maakt ons huis het liefst schoon op blote voeten. Op muizenvoetjes.
'Waarom bestaat de muis?' vraagt hij weer.
'Daar vraag je me wat,' zeg ik.
'Ja,' zegt hij.
'Muizen zullen ook hun functie wel hebben,' zeg ik.
'Wat dan?'
'Eh, ik kan er zo één, twee, drie niet opkomen. Maar ze zijn vast belangrijk.'
'Jij bent toch schrijver?'
'Ja, nou, ja, eh.'
'Nou dan! Waaróm bestaat de muis?'
'Ik ga het voor je uitzoeken, Fabio,' zeg ik.

Man komt thuis.
'Waarom bestaat de muis?' vraag ik hem meteen.
'Wat?'
'Waarom de muis ook alweer bestaat? Wat is zijn belangrijke functie en zo? Ik kom er even niet op.'
'Niet alles hoeft een functie te hebben,' zegt man.
'Nee, maar waar is de muis goed voor?' zeg ik. 'Een spin vangt mugjes, en de muis, de muis....'
'De muis bestaat,' zegt hij.
'Ja, maar waarom?'
'Om in de val te lopen,' zegt man. 'Nou goed.' En hij loopt weg.

3 opmerkingen:

maria zei

mooie vraag voor Midas

filosofisch: voor het kat-en-muisspel?

biologisch: de veldmuis is duidelijk voor alle roofvogels die daar boven zeilen en bidden

huismuizen voor uilen?

Anoniem zei

en..muizen voor de kinderverhalen.

Erwin Troost zei

Bij gebrek aan muizen
dans ik op de tafel.