woensdag 3 maart 2010

Onzichtbaar

'Welke kleuren zitten er in een regenboog?' Jeetje tekent.
'Alle kleuren, behalve zwart,' zegt man.
'Zwart ook,' zeg ik.
'Nee, zwart is geen kleur,' zegt man. 'Zwart bestaat niet in de natuur. Er zit wel violet in een regenboog en ultraviolet. En gammastraling.'
'Gammastraling?' Jeetje kijkt op van haar tekening.
'Dat zijn een soort paarsen die met het blote oog totaal onzichtbaar zijn.'
'Ja, dan zie je ze toch niet,' zeg ik.
'Met een speciale bril wel,' zegt man.'
'Dat kind wil alleen maar weten welke kleuren een regenboog heeft,' zeg ik, 'en jij begint over gammastraling.'
'Ja?'
'Dus jouw broek en jouw trui bestaan eigenlijk niet, mama.' Ik lig, gehuld in zwarte kleding, op de bank. Jeetje kijkt me bezorgd aan. 'Eigenlijk bestaat alleen jouw hoofd,' zegt ze.

Geen opmerkingen: