donderdag 11 maart 2010

pimul

'Waarom noemen ze kleine kinderen peuters,' vraagt Jeetje.
'Omdat ze veel in hun neus peuteren.'
'O, ja natuurlijk.'
'Ja.'
'Ik ben geen peuter meer.'
'Nee, jij bent een echte kleuter.'
'Maar waarom ben ik dan een kleuter. Wat is kleuteren? Kleuteren is helemaal niks.'
'Jawel,' zeg ik, 'een kleuter maakt bijvoorbeeld graag grapjes over piemels. Als je dat doet, ben je aan het kleuteren. Zo noemen ze dat.'
'O, ja,' zegt Jeetje. '
'Ja.'
Jeetje buigt zich weer over het papier en schrijft nogmaals p ie m e l.
Daarna k o n t.
Met rode wangen, de tong een stukje uit haar mond.
'Maar waarom is p i m u l niet goed en p ie m e l wel?'

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Dat vraag je als je vier bent....!!?
liefs
HLM

Karien zei

Hmm, mijn peuter is zijn tijd wat vooruit dan. Hij is er erg mee bezig, die piemels.
'Papa piemel, Naam piemel, mama geen piemel' riep hij, trots op zijn ontdekking, uit vorige week. En houdt er al de hele week niet over op. Ik ben blij dat ze op de creche geen Nederlands spreken...